Wednesday, April 11, 2018

TTC Part I

Menghampiri tahun ke-4 perkahwinan, we think, it's just time. Proceed dengan semua check up yang doctor suggest. It started dari September 2017 sebenarnya. Masa tu aku gigih google info pasal klinik-klinik fertility yang ada kat Shah Alam. & terbaca pasal IVFkasih yang baru buka di Seksyen 13, Shah Alam. Sederet dengan Hospital Umra.

IVFkasih is a low cost IVF programme with a modern and completely different approach, reducing costs while maintaining success rate comparable to the standard IVF programme - ivfkasih

Actually tidak lah se-low cost yang dia mention tu -- for early stage/step lah. Bermula dengan buat sperm count, scan, pap smear & ubat. Total lost = +/-RM700 . Terkejut credit card abang.

Then the result;
sperm count - passed
scan - OK
pap smear - done

Ubat doctor bagi BQ10 por me, and apa nama ubat untuk Kamil, aku tak ingat. Both untuk develop eggs & sperm yg more sihat. & meantime, doctor suggest to consume fish oil. Any fish oil. Maka pergilah aku ke farmasi berhampiran, study satu-satu jenis fish oil. Last, aku pilih Blackmores fish oil 1000 mg.

Penting untuk anda tahu bahawa, begitu sukar ya kita nak makan ubat jika tidak sakit (yang nampak). Bayangkanlah, BQ10 aku tak habis-habis lagi kot dari bulan 9 tahun lepas tu. Haihh.. bila teringat je makan.

Okaylah, pendekkan cerita. Setelah consume kesemua ubat-ubat ini termasuklah acid folic, nampaknya masih belum tiba rezeki anak buat kami.. Bulan mengambang helok setiap bulan. It's a good sign sebenarnyalah kan ? Sebab masalah besar juga kalau period tak teratur ni. Tapi itulah. Kadang tu stress jugak. Like;

Apeni ?
Apa lagi yang tak kena ?
Apa penyakit ni sebenarnya ?

Bila aku buat perangai down cenggini mulalah Kamil pun hangin dengan aku. Marah betul dia. Kata dia, "Jangan lah stress macamni. Awak yang akan bawa anak nanti tau. Kalau awak stress macamni, macamana.." Maka tertunduk jelah aku lepas tu. But, yeah. Nama pun perempuan kan. Kalau tak over exaggerate memanglah tak sah.

No comments:

Post a Comment