Thursday, September 29, 2016

Petting a Cat(s)

Assalamualaikum. Dear Diary,

Again, entry harini pasal kucing. Lulz. Aku rasa this is the time untuk petting a cat di rumah.
Kenapa ?
Sebab aku rasa kesediaan untuk memikul tanggungjawab adalah permulaan penting dan utama untuk build a family. And having/petting a cat, sejenis makhluk hidup yang bernyawa, mungkin boleh membantu seseorang untuk tujuan itu.

Yeah.
Pada aku lah, orang lain aku tak tahu. Muahaha.
Dan paling penting, aku bosan duduk rumah sensorang. Gahahahahh.

Plus, 'KOMITMEN'
Key point yang selalu Kamil stress pada aku. Sama konsep jugak when you having a baby, a complete family. Instead of hanya menjaga dua orang makhluk bernyawa, kau akan mula berfikir dan bekerja untuk jaga tiga makhluk bernyawa. Sounds funny je falsafah aku ni, lulz. Tapi kalau fikir balik, logik apaaaa. Facing twice miscarriages makes me think very the deep blue sea, you know. Ecewah (semoga Kamil tak baca post ni sebab dia marah each time aku sebut pasal ni gahhhhh)
Dalam konsep komitmen petting kucing pulak, kau tak boleh suka-suka je nak bela. Kau bukan sekadar kena fikir makan, minum, berak, main bla bla bla... je. Nak kena jugak fikir;
  • Sakit. Aku baru tahu kucing pun boleh demam sebab Abun cerita kitten dia demam haritu.
  • Pendidikan. Kau kena ajar dia berak kat jamban, jangan cakar sofa, jangan kencing merata, jangan curik ayam aku, jangan panjat tingkap (rumah aku tinggi, satgi jatuh mati pulak), and etc. 
  • Hygiene. Rumah pun nak kena make sure bersih jugak, nak lagi pulak aku tak suka gils bau tahi/kencing kucing. Bulu kaki Kamil dah cukup bersepah nanti nak kena kemas bulu kucing pulak (haha)
  • Pasir tahi. Kena carik pasir ke apa benda yang boleh tahan bau tahi kucing. 
  • Makanan. Nak bagi pallet je ke, wet food ke, rebus ayam ke. Kalau nak kucing gemuk mcm bujibu kena bagi ayam guring. Lulz. 
  • Cage. Carikkan cage untuk tempat dia stay bila kau keluar. Aku ngan Kamil selalu kesana-sini. Almaklumlah, berdua. Hat ni maybe boleh usha kat family yg ada cage kucing dah tak guna. Hm Hmmm. 
  • Balik kampung. Sebagai perantau di rantauan, balik kampung berhari-hari takkan nak tinggal dia kat rumah sensorang ? Kalau holiday pulak camane ? Nak letak kat hotel kucing ? Nak tinggalkan kat kampung kejap ? 
  • Future. Kalau dia betina dan beranak, kau kena jaga anak-anak dia jugak. Nak mandulkan ? Banyak soalan nak kena jawab nih. Hm, hmm. 
Despite all of it, aku kuat rasa nak bela kucing. Benda-benda kacang goreng kacang rebus ni sure boleh handle lah. Orang lain boleh je, apesal aku tak boleh ?

* si gemok dan si cantik, masih kecik dan busuk. 




No comments:

Post a Comment