Monday, February 7, 2011

non verbal communication

Assalamualaikum semua!

harap kawan2 saye sume berada dalam keadaan sehat lah hendaknye ye.. ari ni aku nak highlight sket tajuk non-verbal communication. anda tahu apa itu non-verbal communication? jika anda lulusan Diploma Pengurusan dan Teknologi Pejabat, kompom2 la tau apekejadahnye nvc tuu.. masok exam kowt~

non verbal communication ni cm queue or sign yg seseorang kasi untuk seseorang lagi memahami ape yang mereka maksudkan.dan ia adalah untuk difahami.. but still,ade jugak antara species manusia yang mmg dungu tahap kayu punye lah! jenis yang tak paham bahase, bukan bahase lagi la tak paham..!

tapi macamane2 pun, non verbal ni ade tujuan nye.. frankly, tak semua benda or perkara kite boleh luahkan with words kann.. so disinilah relevan nye penggunaan non verbal communication ye kawan2..

contohnye, kite suka, kite senyum.. kite tak setuju kite diam. ni pun kire non verbal communication. ade certain2 orang bile die suka die ley bantai jerit AKU SUKEEE!!! yang siap bubuh side effect seperti melompat2 keriangan pun ade. tanda suke ye kawan2.. contoh lain tu ley fikir sendiri lah. *malas nak fikir untuk korang.

untuk panduan anda, aku ade google sket pasal non verbal nii.. so, basically ade category2 die, which are:
  • physical - facial expression, voice tone, sense of touch, and body motion. benda2 ni common laa.. korang ley nampak sekeliling kott..paham, tidak aje.
  • aesthetic - yang ni cam more than feeling expression through something. contohnye, ahmad kamil tunjuk memujuk rajuk qama (bukan nama sebenar) ngan bermain biola kat depan pintu pagar umah. contohhh..contoh ye. meaning to say, ahmad kamil nak mintak maaf kat qama (bukan name sebenar) ngan main biola. contoh lain, ekspresi dirimu dengan painting, pahat name ahmad kamil kat pokok. haa..senang kate benda2 base on art laa.
  • signs - yang ni susa sket aku nak explain. tapi orang ni cakap, it is a mechanical type of communication. antara contoh, siren berbunyi sebagai tanda tentera jepun menyerang. atau jugak, bendera putih sebagai tanda surrender. those things like that laa..
  • symbolic - yang ni sensitip sket.. melibatkan agama, pegangan dan seantara dengannye lahh.. contoh, kite letak bulan dan bintang as sign yang kite ni muslim..lain2 tu study sendiri lah.
the point is, pengenalan kepada non verbal communication ni penting untuk kite. tak kire la ko berkerja ke, berkawan ke.. manusia ni susah nak paham jugak sbenanye. sebab kadang2 kite sendiri tak paham ape yang diri kite rase. dan kadang kite ni bodoh jugak. tak tau nak cakap macamane padahal molot tak reti diam. see? nampak tak ape peranan non verbal tu?

ahh..cm syok sendiri je cite kan? *chehhh. sebab aku selalu kasi physical category non verbal kat orang. tak tau lah orang paham ke tak. walaupun aku bising cm plastik sampah yang digonyoh2 tu, tapi aku susah nak cakap ape aku rase. especially, bile aku marah or aku tak suke. oihhh..bende tu bukan senang nak cakap cm wat status kat pesbuk dude.. orang lain senang la cakap camni, 'cuba cakap, kan senang'. kalo suruh merepek senang laa.. saket2 mase gigi bongsu nak kua pun boleyyy..tadak hal!

okey lahh.. sendiri fikir lah.babai uolss!

*mood: rindu laa ngan kawan2 kat uitm jengka... kawan2 terbaik pernah aku ade. sayyyang korang! ;*


No comments:

Post a Comment